söndag 24 oktober 2010

Vätteryds Gravfält

Vätteryds gravfält mellan Tjörnarp och Sösdala, är väl kanske inte ett utflyktsmål i sig, men passerar man platsen till eller från en annan utflykt så ska man absolut passa på att stanna till. Om man, som jag då, är det minsta intresserad av forntiden! Det sägs vara Skånes största gravfält med ca 375 resta stenar. Det har dock funnits betydligt fler, men man har flyttat på stenar då de varit i vägen för odling, eller så har man tagit stenar för byggnads- och fyllnadsmaterial.

Här finns skeppssättningar, fyrsidiga stensättningar, men även solitärer (ensamstående resta stenar). Och vid utgrävningar har man funnit s.k. brandgravar. Man har alltså bränt sina döda. Sådana här gravfält anses härröra från järnåldern, och så även detta!

Jag måste nog trots allt säga att jag blev lite "besviken" när jag klev omkring bland stenarna, för jag hade förväntat mej lite mer, av Skånes största järnåldersgravfält. Jag tyckte mest det såg ut som lite stenar här och där. Jag fick inte riktigt kläm på hur stenarna hängde ihop med varandra. Sen så tyckte jag även att det ser ju verkligen stort ut när man kommer farandes på 23:an i 90 km/h! Och självklart så hade jag ju tagit reda på lite om gravfältet i samband med att jag såg det för första gången från vägen, och läser jag att det är Skånes största och bäst bevarade (järnålders)gravfält, så förväntade jag mej mer än stenar som stod lite huller om buller. Det kan också varit så att jag eg var lite trött och besviken från ett tidigare besök den dagen (Hovdala Slott)


Alldeles intill gravfältet finns det ett litet café som lämpligt nog heter Café Brevé, som man kan besöka om man är lite kaffetörstig. Dock fick jag inte med mej systeryster dit i somras, utan det får bli en annan gång!
Vill du veta mer? Besök Länsstyrelsen i Skånes hemsida.

Öppet? Gravfältet är tillgängligt året om.

Hitta hit? Gravfältet ligger alldeles intill RV 23 mellan Tjörnarp och Sösdala, på vänster sida av vägen (om man kommer från Tjörnarp).